wo28062017

Back Voorpagina Cultuur Magazine over kunst, cultuur en uitgaan Muziek in Oost

Q-Factory scoort met exclusief optreden House of Pain

Everaldo Pechler programmeur in Q-FactoryQ-Factory presenteert op 20 juni de Amerikaanse hiphopgroep House Of Pain. De hiphopformatie, vooral bekend van hun monsterhit ‘Jump Around’, maakt een tour vanwege hun 25-jarig jubileum. Q-Factory is de enige locatie in Nederland waar House Of Pain te zien zal zijn. Hoe heeft het poppodium dit voor elkaar gekregen? Hoe haal je een grote naam binnen en hoe stel je de programmering van een poppodium samen? Ik spreek hierover met programmeur Everaldo Pechler.

Tekst en beeld Noortje Blauw

Kun je wat vertellen over Q-Factory en de programmering?
'Q-Factory bestaat nu twee jaar. Daarvoor heette het MuzyQ en waren er voornamelijk oefenruimtes. Als poppodium openden we twee jaar geleden de kleine zaal en de grote zaal is nu een jaar in gebruik. Voor een poppodium is dat hartstikke jong. Dan ben je nog helemaal aan het zoeken en aan het groeien. Het is bouwen, vallen en opstaan. We werken met twee programmeurs, waaronder ikzelf. We hebben besproken dat we naast concerten ook vaste clubavonden willen, waaronder een soort Noodlanding voor studenten. Er zijn zoveel jonge mensen hier in Oost, die gewoon willen stappen. Regelmaat is heel belangrijk, dat mensen weten: donderdagavond dan kan ik ook hier naartoe. Daarmee weet het publiek wat ze krijgt en gaat eveneens het pand meer leven.’

Dat lijkt me heel creatief, als alles nog zo nieuw is?
‘Het is erg spannend, maar het gaat niet vanzelf. Toen ik hiervoor bij Paradiso werkte hoefde men bij wijze van spreken alleen maar de telefoon op te nemen en de mailbox te openen. Alles krijg je aangeboden, want iedereen wil daar spelen. Bij Q-Factory is dat anders. Je moet echt je plek nog gaan verdienen. En dan helpt het als je acts als House Of Pain kunt krijgen.

Everaldo Pechler programmeur in Q-Factory

Maar we hebben meer grote namen gehad, met name in de reggae en hiphop. Het is een kwestie van blijven bouwen. We moeten ons bewijzen naar het publiek, de artiesten en de agenten in Nederland en in het buitenland. We hebben een mooie zaal, je kan hier spelen, repeteren, opnemen en zelfs slapen met het hotel dat in juni wordt geopend. En we hebben ook nog een nightliner voor artiesten ter beschikking. Dat zijn perfecte ingrediënten voor buitenlandse acts die op tour zijn. Nu hebben bijvoorbeeld Tame Impala, Seasick Steve en Fink hier gerepeteerd. Maar het is de bedoeling dat ze in de nabije toekomst ook in Q-Factory gaan optreden.'

Hoe hebben jullie House of Pain binnengehaald?
‘In dit geval was er een agent met wie ik in Paradiso gewerkt heb, hij doet ook shows in de Heineken Music Hall en in Carré, die mij benaderde: ‘Ik heb House of Pain voor je.’

Is dat dan een soort vriendendienst? Hoe werkt het met een naam binnenhalen?
‘De gunfactor misschien, dat kan. Maar het kan ook ergens anders aangeboden zijn en dat dat niet lukte. In de muziekwereld werk je met boekingskantoren. De grootse ter wereld is Live Nation,  waar in Nederland Mojo bij hoort. Daartegenover staat AEG, een Duits concern, met in Nederland Friendly Fire. Mojo doet bijvoorbeeld Down The Rabbit Hole en Friendly Fire doet Best Kept Secret.

Op zo’n boekingskantoor werken agenten. Artiesten als House Of Pain hebben een buitenlandse agent die contacten heeft over de hele wereld. Dan kan het twee kanten op. Of de agent van House Of Pain benadert een Nederlandse agent dat hij zalen en festivals zoekt. Of de Nederlandse agent neemt contact op met de agent van House Of Pain dat hij een show met ze wil doen. Het gunstigste is als een artiest op tournee is. Dan zijn de kosten aanzienlijk lager dan dat je die artiest exclusief voor één show hiernaar toe haalt, dan betaal je echt de hoofdprijs. De vlucht, het hotel: alles moet je exclusief voor die artiest betalen. Dat kan, maar dat ga je ook in de ticketprijs terugzien, want je moet het allemaal doorberekenen.’

Q-Factory presenteert House of pain

Dat is een constante afweging natuurlijk?
‘Ja, inderdaad. Als Q-Factory is het interessant om in dit stadium de kaartjes wat goedkoper te houden dan de prijzen in andere zalen als het mogelijk is. Dan verdien je er misschien iets minder op, maar wij moeten nog werken aan onze bekendheid. Mensen moeten je weten te vinden. Dan heb je in dit geval de mazzel dat House Of Pain de enige Nederlandse show is. Daar ben ik heel blij mee. Het is ook hun eerste echte reünie, voor het eerst dat ze met z’n drieën weer samen zijn. Laatste keer in 2011 was DJ Lethal er niet bij. Dat maakt het super leuk. Uniek, dat je dat hebt.’

In het geval van House of Pain gaat de kaartverkoop snel. Wil hun agent dan niet nog een show? Dwing je zoiets af dan, van wij zijn de enigen?
‘Nou, in dit geval krijgen wij het aangeboden als ‘dit wordt de enige show in Nederland’. Dan is het gewoon de deal die je maakt. Maar stel dat de show helemaal uitverkocht is en hij wil er ergens een andere show bij doen, dan zeg ik prima. Of je kan er zelf een tweede show bijdoen, maar dat is ook afhankelijk natuurlijk van hoe hun tourschema eruit ziet. Als zij over twee dagen in Italië zitten en ze willen een rustdag dan gaat het niet.’

Hiphop is een breed genre. Je hebt maatschappijkritische, maar ook heel ‘laagdrempelige’ hiphop. Zie je voor jezelf een rol weggelegd, om ‘de jeugd’, wat mee te geven?
‘Dat is wel heel mooi om te denken. Soms zou je daar bewuster in willen kiezen, maar in de praktijk is dat lastig. Bij een gevestigde zaal zou dat beter kunnen. Voor Q-Factory is dat nu nog te vroeg. Je kan het wel op een andere manier doen.

We zijn bezig om DAMN BANG neer te zetten. Een podium voor opkomend hiphop talent uit Oost en directe omgeving. Iedereen krijgt de kans om zichzelf een kwartier lang te laten zien. Het is de bedoeling om de jongeren die je hier op straat ziet erbij te betrekken. Dat is ook je buurtfunctie. Ik vind het heel belangrijk om dat te doen. Er zijn veel jongens en meiden die thuis al bezig zijn met muziek. Je kan tegenwoordig zoveel doen met de programma’s die je kan downloaden. Maar het is ook belangrijk om podiumervaring op te doen en mensen te ontmoeten in een netwerk. Er komen hier mensen die hun sporen al verdiend hebben in de hiphop, agenten en mensen van labels. En het is voor die mensen ook interessant. Het is altijd leuk om te scouten.’

 


Verberg commentaar formulier Verberg commentaar formulier
  • Vet
  • Cursief
  • Onderstrepen
  • Doorhalen
  • Quote
 
  • 4000 Resterende tekens
   
 
Onafhankelijke website met nieuws en informatie voor en door mensen die wonen, werken en studeren tussen Amstel en IJ

Bijdragen en contact 
redactie@oost-online.nl | Copyright 2015 oost-online | All rights reserved | Disclaimer |